Install Steam
login
|
language
简体中文 (Simplified Chinese)
繁體中文 (Traditional Chinese)
日本語 (Japanese)
한국어 (Korean)
ไทย (Thai)
Български (Bulgarian)
Čeština (Czech)
Dansk (Danish)
Deutsch (German)
Español - España (Spanish - Spain)
Español - Latinoamérica (Spanish - Latin America)
Ελληνικά (Greek)
Français (French)
Italiano (Italian)
Bahasa Indonesia (Indonesian)
Magyar (Hungarian)
Nederlands (Dutch)
Norsk (Norwegian)
Polski (Polish)
Português (Portuguese - Portugal)
Português - Brasil (Portuguese - Brazil)
Română (Romanian)
Русский (Russian)
Suomi (Finnish)
Svenska (Swedish)
Türkçe (Turkish)
Tiếng Việt (Vietnamese)
Українська (Ukrainian)
Report a translation problem
Angående Nygaardsvolds "trait" så har var idéen min at en stat som ga noe tilbake til folk ville være noe folk ville kjempe for, men har selv vært skeptisk til "war support", da dette hjelper i offensive kriger også. Dette har nå blitt forandre til å gi en pur defensiv fordel istedenfor, med 5% bedre "surrender limit" istedenfor, noe som også fint representerer at det Norske militæret kjempet helt til Narvik falt (for andre gang). Mulig det finnes bedre steder å putte denne buffen, men foreløpig gir det i hvertfall muligheten til litt mer historisk kapitulasjon med mer territorie som evt. må tas.
At Norge starter med artilleriteknologi var noe jeg la til etter et forslag, og nå med MtG/Ironclad har Paradox lagt til antiluftskyts som startteknologi for Norge, så den startteknologien blir da også med inn i modden siden den også er historisk. Hvis du har kilder for OOB så del gjerne. Hadde likt å ha helt historiske divisjoner i starten. Transportteknologien er jeg selv usikker på, men med Norges historie som sjøfartsnasjon, samt at Tordenskjold landet soldater og gjeninntok Marstrand i Båhuslen i 1719, så tenker jeg at simpel landingsteknologi (uten ekstra bonuser for ilandsettinger) er greit nok i 1936.
Muligens skal denne særs viktige fokusen gjøres enda lettere i framtiden med en egen lett tilgjengelig fokussti (uten tech-sharing fokus før) og kanskje alternative decisions.
Ellers får jeg si takk for tilbakemeldingen, og håper det kommer mer etterhvert. Jobber du med grafikk eller portretter eller kjenner noen som gjør det for deg, forresten? Kunne trengt litt grafikk for infanterivåpen, og evt. tanks/fly i framtiden. Og hadde du et portrett av Birger Eriksen i modden din? Uansett, etter MtG/Ironclad-oppdaterigen er sluppet, så kan jeg etterhvert legge deg til som medskaper hvis du er interessert og har tid.
Det er en logikk i en stat som hjelper folket øker war support men nå er stabilitet kommet til spillet og ideen for at velferd øker stabiliteten er ganske sikker.
Narvik falt bare en gang. Det var et politisk valg å trekke ut og det var timer før tyskerne ble dyttet ut til Sverige. Nygaardsvold regjeringen virket ikke så villig til å fortsette så det er mulig at de har mindre war support. Men så blir det et spørsmål om regjeringen har noe med war support å gjøre.
Du har et poeng med hvordan nøytralitetspolitikken ikke er ordentlig etablert enda. Men nå ligger den tankegangen sterkt til Nygaardsvold regjeringen. Det er tydelig at Tyskland bygger ut militæret før 36 og så reduseres militærbudsjettet i Norge samtidig. Regjeringen var naiv med at nøytraliteten i seg selv var nok uten å ha et militære til å garantere det. Også mulig at de ikke ville bygge opp for mye heller så det ikke negerte nøytraliteten.
De skandinaviske landene kunne hatt en event der de kan velge om å være nøytral hvis world tension går opp til høyden nært starten på andre verdenskrig.
I modden min gjorde jeg mitt beste for å få et så korrekt OOB så mulig men jeg innser at det er ikke ment for spillet å ha tropper så delt opp. Jeg tenker en modifisering rundt hvordan det er default er bedre pluss mer korrekt templates og kanskje noen landsvern/garnisoner.
Vet ikke hvorfor det trengs å ha decisions og ikke bare de eldre våpna og utstyret på lager fra starten av. Et valg som var historisk var å ta i bruk A klasse ubåtene da krigen brøt ut da de var for gammel.
Mulig det er mer korrekt at Fleischer har restriksjoner for Nygaardsvold regjeringen. Han kom i problemer med dem før krigen og i eksiltiden. Dette er politisk og jeg husker ikke helt hva som var problemet før krigen. Partiet ønsket noen som ikke gjorde det vanskelig med mindre statsbudsjett. I eksil var problemet at Fleischer ville bygge opp enheter med norske tropper og Nygaardsvold ikke ville provosere tyskerne.
Glemte et trekk som også er passende for Fleischer som feltmarskalk. Han var geostrategisk bevist og forutså hvor det kom til å bli strid i Norge. Thorough Planner mens Ruge passer med Fast Planner siden han klarte å raskt organisere under invasjonen.
Fleischer ble forfremmet til generalmajor i 39 så det kan være en event hvis du bestemmer deg for å gjøre han til feltmarskalk.
Glemte å nevne kystfortene rundt Oslo. Oslo har level 3 kystfort men kystfortene er egentlig ikke i Oslo. Jeg anbefaler å sette opp 1 eller 2 på vestsiden av fjorden og 2 på østsiden. Dette gjør det mer korrekt og de vil beskytte hvis fienden går i land på en av sidene. Oslo har fortsatt level 3 for å simulere effekten av kystfortene i fjorden.
Sa ikke at Nortraship ikke er viktig. Det er en veldig viktig bit hvor handelsflåten ender opp. I de eldre HoI spilla er det skriptet at den går til England eller Tyskland avhengig av hvem som okkuperer. Jeg gav forslag til at det kunne vært en decision.
Glad du liker tilbakemeldingen. Hva syntes du om militære restriksjoner på fokus treet for Nygaardsvold regjeringen slik som world tension? Her går meningene mine imot arcade stilen til HoI4 siden jeg foretrekker realisme.
Det var noe jeg glemte å nevne. Hvorfor er ikke det nøytrale partiet høyre? Mener det er mer passende siden det var det nest populære partiet og det er mer forskjellig fra AP enn V.
Det var en som kommenterte på den gamle modden min om hvorfor Birker Eriksen er en general siden han hadde så lav rang. Det er et godt poeng. Han var med fordi jeg tok alle generalene fra HoI3. Senkingen av et skip som redder konge og regjering er heller ikke en egnet event i spillet. Det blir altfor skriptet for et spill som går bort ifra historien med tiden. Spesielt etter 4 år.
Har desverre ikke grafiske ferdigheter. Det er en som lagde mod med bilder for norsk skytevåpen og utstyr. Hvis du finner den kanskje du kan spørre om du kan bruke det.
Modding er basert på motivasjon men hvis jeg fortsetter å jobbe framover må jeg si takk hvis du legger meg til.
Ja, det er akkurat det som skjer i modden. "Lasting Policy of Disarmament" gir bittelitt mer consumer goods å bruke for Norge, men 2/3 av dette går vekk til Nygaardsvold's velferdstrait uansett. Og med ettereffektene av den store depresjonen ligger Norge dårligere an enn en generisk nasjon på consumer goods-fronten i begynnelsen av spillet.
Angående Nortraship og de viktige gjenopprustningsfokusene i hærfokusgrenen, så har de krav om world tension, war support eller krig allerede. Var det flere fokus der du hadde lyst å legge begrensninger for? Mulig du ikke kan teste dette med å starte opp spillet da modden ennå ikke er oppdatert fra 1.5 enda, og da vil være ustabil om du prøver.
Og når det kommer til ustyr så er startsituasjonen forbedret i forhold til før, men siden de fleste andre land starter underutrustet så det er nå ennå balansen å ta hensyn til :S Og å hente fram gammelt utstyr via decisions gir spilleren noen ekstra valg, i alle fall.
Tar til meg info traits angående Fleischer. Kan sikkert legge til "thorough planner" via eventen som forfremmer ham, eventuelt. Kystfortene rundt Oslo vil bli inkludert også.
Angående Høyre i steden for Venstre, så skal jeg vurdere det. Akkurat nå er det Venstre som starter som "non-aligned"-partiet siden at Høyre som tar over som det demokratiske partiet er et av de første demokratiske valgene uansett, og siden det i tillegg er det samme for et umoddet Norge er det jo lettvint å bare gå med strømmen. Vil jo ikke at Høyre skal lede både "democratic" og "non-aligned" på én gang.
Om utstyr er tilgjengelig fra starten av eller gjennom decision har vel ikke noe å si for balanse ved mindre AI ikke bruker det valget. Nå er ekstra support equipment ikke så forstyrrende for balansen og så er våpenlageret bare eldre våpen.
Glemte å nevne at det er en balanse i seg selv ved å gi 1918 support equipment siden du tar vekk 1936 våpen. Siden spillet starter samme år vil det si at landet har utviklet nye våpen og det er noe jeg mener er feil for base game å gi til alle siden ellers få land er slik på hugget i våpenteknologi.
Hva mener du med at Høyre er begge? Democratic er AP og Venstre er non-aligned base game. Snakker du om noe som er eksklusivt din mod? Har aldri sett Høyre i base game før.
Jeg skal se nærmere på flere fokus senere.
"Motion of No Confidence"-fokusen tidlig i den demokratiske stien lar Høyre ta over som det demokratiske partiet for Norge. Det er ikke der i starten, men tar du fokusen så skifter det.
Air Bases har heller ikke word tension limit. Fortify our Military Bases ser ikke ut til å passe inn.
Mye i The Norwegian Army har ikke tension restriksjoner. Beskrivelsen til første har jeg litt skepsis til. Norge hadde mangel på offiserer. Mange var blitt gammel og pensjonert på den tiden. Å finansiere offiserskolene kan være et fokusvalg. Snakker om offiserskoler har du hørt om skyte- og vinterskolen for infanteriet? Det var et av Europas mest kompetente skoler for vinterkrig. Selv Dietl gikk der tidlig 30 tallet. Luringen viste hvilke strategier vi brukte. Det er mulig de hadde en seksjon for fjelltropper der og men det er lite info om den skolen på nettet og er lenge siden jeg så på det. Kanskje Mountaineers kan hete Hærens Fjellskole.
En inspirasjon fra Black Ice mod er å gi Norge en NS som gir lavere org og slikt på grunn av offisersmangel men det blir kanskje mye nerf å starte med på en gang.
Litt forvirret om Ski Infantry. Det gir Winter Training NS så hvorfor får ikke alle umotoriserte enheter en vinterbevegelsesbuff. Og i attack, defense og org. Hvordan passer Winter Training inn med fakta. Hadde vi det allerede? Hvis de fleste land har vintertrening annulerer det en del av buffen. Har HoI4 et system som gir krig på hjemland en liten buff slik som de eldre spilla?
Vi hadde allerede ski infanterister så hva om vi starter med dem istedet? Ski infanterister er sykkelinfanterister når det ikke er snø.
Vet ikke om Encourage Recreational Shooting øker recruitable population ved mindre Conscription Law er frivillige. Noe som er helt sikkert er at det øker erfaringen til tropper som blir trenet eller forsterket. - noen få % i Minimal Training Level kan gies.
Heimevernet burde ha Minimal Training Level også. Ikke sikker med recruitable population men det er en viss logikk bak det.
I Fund The Rearmament får du Meager Defense Budget. Er ikke det det samme? Hva med å bare fjerne Lasting Policy of Disarmament NS med tanke på at forsvarsbudsjettet går til det normale. Angående A Serious Defense Budget passer dette inn med andre nasjoners fokustre? Har ikke sett mye på andre land.
Hvorfor trenger man Expand Domestic Steel Production for Establish Military Industrial Parks? Ståltilgangen er noe man burde passe på selv og hva om man vil importere stålet istedet?
Kanskje Elkem være med i spillet på et vis. Syntes jeg så det et sted men det var kanskje en annen mod.
Er buffen for tømmerindustrien for sterk? btw hvor er Nord Norge? Målselv har tømmerindustri feks.
Med Norsk Hydro, blir det for mye sivile fabrikker?
I Continuous Politics hvorfor får man 5% populasjon? Hvor kommer de fra? Ser det er flere med populasjonsøkning men de burde først komme etter 18 år.
Fokusene som endrer partier; burde de ikke være tilgjengelig når det er nært valg? Hvis stabiliteten er lav kan dette forklares med forlik slik som tidligere år.
Jeg ser for meg at Høyre ville umiddelbart fjernet nedrustingen av forsvaret.
Er skeptisk til Join the Allies. Å bli med vil si at Norge er intervensjonistisk og det passer lite. War support, stability og world tension må være ganske høy for at dette skal være realistisk. Norge blir med i de allierte uansett hvis de blir angrepet. Opinion bonusen er også kanskje vel høy. Det er bedre relasjoner og meninger bare det å være alliert alene.
Hvorfor gir nøytralitet deg erfaring? Fikk en ide. Siden Neutral Foreign Policy passer godt med Norge i starten, hva med å gi det et annet navn? Isolationism?
Det må skal litt til for at Three Brothers kommer til mulighetens verden. Mer enn bare 10% world tension det er sikkert. Det er et vanskelig tema. Jeg foreslår en event for en forsvarsallianse blir diskutert mellom de nordiske landene og det positive resultatet er at partene som sier ja gir hverandre guarantee independence.
Hva er sannsynligheten for at Danmark sier ja til The Dano-Norwegian Deal? Norge må virkelig gjøre dem en stor tjeneste for at de bare gir dem det. Hvis Norge har deltatt i krigen ganske godt så ser jeg for meg muligheten at de kan få tilbake gamle territorier med internasjonal støtte.
Hvordan funker Fennoscandinavian Deal? Ikke alle tjener likt på den og Finnland vil vel aldri ta den ved mindre Russland er svak. Leningrad er alt for verdiful for Russland å bare gi opp på så Russland må nesten være tatt av Tyskland for å føle seg sikker nok. Siden det er så lenge siden Karelia ble tatt over, er det ikke mer passende med claims over core? Finnland er ikke trygg selv med nordisk faction hvis ikke Russland er permanent svekket av noe. Fennoscandinavian Deal føles som en avtale mellom diktatorer.
Hvorfor er naval factories relevant til Delegate Merchant Fleet Control? Spesielt så mange. Ser ikke hvorfor du får politisk makt heller. Det er en byttehandel og man får ikke politisk makt av de andre handelsmekanikkene.
North Atlantic Defence Initiative er litt tvetydig. Vil den nye military attache mekanikken ha en påvirkning på dette?
Litt rart at Irland er involvert i Brotherhood of Democratic Nations. Dette er noe England kan ta ille og hvorfor ikke ha fokuset for alle tre av de baltiske landene?
Hvorfor kreves Fennoscandinavian Deal for Seek American Support og Pragmatic Diplomacy?
Finnland er ikke inkludert i non-aggression pact i A Stand Against Communism. Samme med Sverige i A Stand Against Fascism. Hvorfor mister Russland de claimsa?
Kan ikke et diktaturisk styre bruke Gutta På Skauen og Saboteurs.
Hvordan påvirker Develop The Kingdom mot frivillige styrker? Dette kommer an på regjeringens syn om å blande seg inn i andre land og hvordan endrer mer monarkistiske tradisjoner dette?
Siden non-aligned party har endret navn burde ikke dette stemme overens i Traditions Worth Fighting For og andre ned linja?
Det kommer tanker med den midterste monarkiske linja. Er ikke grunnloven og samfunnet ganske venstrelent fra gammelt av? Med monarkiske tradisjoner snakker vi om eldre skikker fra middelalderen? Norge har ikke hatt mye kongefamilie i nyere tid. Spesielt på 30 tallet.
I Matters of Presentation taes temaet om forbudet om adlige i grunnloven og det er en god detalje. Det kan være upopulært å gjøre det lovlig igjen spesielt hvis det ikke er nok % i non-aligned.
I Location of Power snakker vi om miligheten til å gjøre hovedstaten til bla Trondheim som i fordums tid? Den må jeg innrømme er en stilig ide.
Reclaim the Islands burde ha claims, ikke cores. Cores er Norges fastland.
For Norge å få Færøyene og Island fra Danmark med det nesten tvinges fra dem. Hvis det er mulig kan denne fokusen gi mer opprør til Færøyene og Island.
Reclaim the Mainland er også mer claims på grunn av den lange tiden vi mistet dem. Selv om vi fikk områdene tilbake vil populasjonen fortsatt være dominant svensk. Men med nok tid kan nok blir cores.
Subjugate Finland virker ganske ufleksibel med tanke på et det må være nøyaktig slik.
Hvordan gir A Piece in the Greater Game deg stabilitet? Siden Norge blir mer intervensjonistisk hva med en liten buff i Boost Party Popularity og Stage a Coup?
I de fokus dealene så er det mer realistisk at man får territorier tilbake hvis man blir med på deres side. Hvis man vinner. Og England er nok mer villig til å tvinge danske territorier tilbake til Norge enn å gi tilbake sine egne i A Deal With Britain.
Hva om det er fokuser for å gi England eller Tyskland docking rights og military access? Dette går imot nøytralitet og er krenkende for en nasjons stolthet. Siden Norge historisk hadde ønske for å unngå krig er ikke dette helt urealistisk. Fortsatt usannsynlig siden dette ville vært upopulært og oddsen for at krig kommer til hjemlandet økes dramatisk. Å la England få bruke Norge er dog en mild form for å hjelpe de allierte i kampen for å beholde frihet og demokrati i Europa. Kunne vært et valg hvis det er høy world tension og war support. Med den tanken ville det ikke vært krenkende heller. Større sannsynlighet for å bli erklært krig mot, men. Et lignende valg kan sikkert finne sted bare med Tyskland hvis ideologien er rett. En variant der man ikke vil alliere seg med Tyskland men vil passivt støtte dem? Usikkert hvor realistisk det er.
Til nå vet du sikkert hva jeg mener om Reclaim Danish-Held, Swedish-Held Lands, Demand the Northern Isles og Unite the Scandinavian Workers!
Hva om Tyskland får en liten Nuclear Research buff med Expand the Axis Technology Sharing? Viste du at tungvannet vi hadde ikke var så spesielt under krigen? USA og Tyskland lagde enorme mengder selv. Derfor vil den buffen være ellers liten men Norge har stor kapasitet til å utvide produksjonen pga av mye vannkraftverk så det kunne vært en fokus i seg selv. En ide jeg har hatt før til HoI serien er valget om ofre industriell kapasitet/produksjon for å lage tungtvann som hjelper forskningen.
I Demand Russian Land vil nok ikke Finland bare gi fra seg Petsamo selv om allianse og godt forhold er med i bildet. Finland gav ikke akkurat bare land til Russland for de ville ha dem til tross for at er gigantisk sterkere enn dem.
100+ political power er kanskje litt mye for en byttehandel som er begge gunstig i German Naval Coordination. Kanskje ingen eller opp til 50 istedet?
Hva om NS Norge får buff i propaganda ved å lære fra Tyskland et sted i fokustreet?
I den kommunistiske forskningen hva med å få boost i Mass Assualt Doctrine?
Er kvinner i hæren tatt i betraktning til den kommunistiske grenen? Er en stor økning rekrutterbar befolkning.
Events for Trotsky i Norge kunne vært en ting. Hvordan Norge handler situasjonen. Problemet med dette er at det endrer mer enn bare Norge. Trotsky drar kanskje aldri til Mexico og Norge kan få store problemer med Stalin selv om begge land skulle være kommunistisk. AI vil mest sannsynlig følge historisk retning fordi russefrykten var stor helt fram til 1940.
Hva om man la til en demilitærisert sone mellom Norge og Sverige i sør-Norge? Den kom etter frigjøringen av Norge og Norge bygde militære installasjoner nær grensen.
Her ble det litt mye på en gang...
Uansett, når partiet skifter så vil også navnet på partiet i effekten skifte, altså blir det riktig når du får fokus og events før du kommer til det lavere punktet i treet du ser på. Du får ta å spille gjennom en gang eller to når modden er oppdatert, så du får se hvordan modden faktisk fungerer, er selvfølgelig vanskelig å bedømme sånt uten å få prøvd.
Det virker som at spillet setter noen teknologier for langt fram enn korrekt historisk standard. Til tross for hvor lite forberedt Norge var virker det som at de få skipene som ble produsert ikke må undervurderes. Vi fikk tidlig importert AA skyts fra Sverige og de lå langt fremme på den fronten. Bofors er kjent for å ha hatt noe av krigens beste antiluftskyts.
Det hadde vært gøy hvis det var mulig å manuelt lage en unik skipsklasse. En korrekt Olav Tryggvason kan virke ubalansert men kan kanskje balanseres på andre måter. Max fart kan nerfes kraftig feks; ned til 20 knop. Jeg sjekket en av kildene for skipet og kom over en underholdende bok om en som hadde erfaring med de ulike skipene vi hadde på den tiden. Gå På - Eller Gå Under heter en. Om skipet sier han: "I korthet kan det sies at som krigsfartøy var det et misfoster av alt og ingenting." Godt mulig en korrekt OT ikke blir OP med en sånn beskrivelse. Skipet tok også små skader da prøveskøt alle fire kanonene samtidig.
Har lært noen små men gode faktaer i boka.
I torpedofeltet lå vår marine på et meget høyt nivå.
Vi hadde gode torpedoer fra torpedofabrikken i Horten. Ante ikke at vi hadde en sånn fabrikk.
I forhold til andre nasjoner var vi også langt fremme med torpedoslipp fra marinefly. Her kan jeg nok legge til litt ekstra tech i de andre spilla. Når jeg ser nærmere på Air Doctrine i HoI4 virker det som Norge lener mest mot Operational Integrity. Mange av forbedringene går ut på å være forsiktig, forbedret patruljering av større område og "pick your battles". Er også Naval Strike Torpedo Tactics. Hva om man gav forskningsreduksjon for de to man finner i doktrinene? Kanskje AI-en kan lene mot å velge OI valget.
Vi hadde ekkolodd rundt 1939. I boka er han i et patruljeskip utstyrt med det. Godt mulig Norge burde starte med ekkolodd. På nettet står det av fikk det i 34 (og at oppfinnelsen er norsk men ble ikke patentert!).
Folk flest kunne ikke svømme i Nord-Norge (ironisk). Svømmekompetansekrav kunne kanskje vært et valg for å gi en stor bedring i Casualties On Sink imot litt lengre treningstid.
Så sent som rundt 39 årskiftet nevner forfatteren at han opplevde noe som han tolker som spor av den brukne geværs kampanje. Jeg tenker rund -5 til -10% War Support kan være en National Spirit som forsvinner når World Tension blir på høyde eller mer med da Polen ble angret og/eller er i en forsvarskrig.
Fleischer produserte på 20 tallet en militærartikkel om å bruke terreng og mobilitet som strategi for Norges forsvar. Han mente også at vellykkede angrep var viktig for moralen. Dette stoffet ble tatt opp av militæret rundt 2000. Hva om dette kunne blitt brukt på et vis som gir mindre forskningstid i noe? Engangsreduksjon i bestemt eller uansett miltærdoktrine? Dette kan også gjenspeiles i en minister rolle han kan få. Min kilde for Fleischer er hovedsakelig Torkel Hovlands bok "Storhet og Fall" men det skal sies at den ikke er upartisk og nøytral.
Her er en anti-krig propaganda video av AP fra 1930. Tenkte jeg kunne dele den siden den er interessant. https://www.nb.no/nbsok/nb/d730b85107580a46e92547c7ee369cf6.nbdigital#
Det får meg til å tenke at redusert militærbudsjett kan gi flere sivile fabrikker i starten og mindre militær- og marine fabrikker eller gi sivile fabrikker + i konstruksjon i stil med hvordan du gir militær konstruksjon nedgang i modden din.
Modden er forresten oppdatert, og i tillegg til andre forbedringer og tillegg klarte jeg å få med noen av forslagene dine, slik som kystfort rundt Oslo (og litt antiluftskyts), Ruge med "Organizer" trait som gir planning speed, "Welfare Proponent" som ikke gir war support, men bare bonus for surrender limit, samt Nortraship som kan tas uten krav om andre fokuser (for sikkerhets skyld hvis spillere eller AI har ignorert skipsindustri helt, så hadde det vært leit om de ble blokkert fra å etablere Nortraship). Åh, og også, Norge i 1939 starter nå med "Operational Integrity"-luftdoktrinen påbegynt i stedet for "Strategic Destruction". Hadde lenge vurdert dette da satsing på strategiske bombefly virket usannsynlig for Norge på tiden, men researchen din på norske luftkrigssatsinger ble vel den lille ekstra dytten for å få dette gjort. Du er nå nevnt som researcher i moddens beskrivelse, og igjen takk for bidragene.
Angående Ruge og Fleischer, så er de ganske ulikt representert med traits, ja. Med modden oppdatert for 1.6.0 og 1.6.1 kan du uansett ta deg en runde med Norge i HoI IV og se om ting fungerer noenlunde slik du hadde forventet.
Og til sist, takk for antikrigsfilmen til AP fra rundt 1930, nyttig i seg selv for å finne datidens mentalitiet, men også for screencaps til eventuelle hjemmesnekra eventbilder. Og forresten, når vi snakker om bilder, hvor fikk du Birger Eriksen portrettet til modden din fra? Likte det ganske godt, så integrerte det også inn i nyeste versjonen av NaW, men credits må jo helst gis til dem som skal ha det.
Ser ikke logikken i at man før økt mannkraft fra District Investments. Folk rekrutteres inn i hæren uavhengig av utviklingen i landlige strøk. Økt industrialisering tar faktisk litt fra rekruttering siden flere menn blir ansett som for viktig for rekruttering.
Nå som modden er i MtG kan vi diskutere Pride of the Fleet. Det er usikkert om Norge burde ha en i hele tatt. Men skulle vi hatt en mener jeg at Olav Tryggvason burde være den. De 4 tunge krysserne blir for gamle.
Er det noen bakgrunn for at Ruge har karismatisk trekk?
Infantry Leader og Improv. Expert er trekk som kan eventuelt gis til Fleischer.
Nå er Marinens Hovedverft i Ship Designer tvilsom. Norge var mye bedre på å produsere mindre skip og de store skipa vi hadde var importert fra England.
Horten Naval Yard er ubrukelig. Det burde være et valg for destroyere og ubåter.
Så nærmere på fokuset som setter inn Høyre. Ser at man mister gamle NS og får ny som støtter militær oppbygning. Kan World Tension og War Support restriksjoner endres fra minister og policy valg og andre fokuser gjennom et fokus? Feks de som gir et annet parti.
La meg ta en titt på Ruge igjen i morgen. La merke til at han ikke hadde Fast Planner.
Burde Norge starte med fjelltropp techen?
Takk for creditsen! Jeg burde skrive noen filer selv en gang men det ser ut til at jeg foretrekker å gjøre research.
Visste ikke om det før nylig, men med MtG la Paradox til noen unike ship hulls til enkelte nasjoner. Norge, enkelte andre nordiske land og Nederland (og kanskje enkelte andre som jeg ikke vet om) starter med "Coastal Defense Ships", som er en slags tung krysser med mindre toppfart, men som kan ha et tyngre batteri enn andre skip i lignende størrelse (standard tunge kryssere). Kanskje noe kan gjøres med det for norske skip? Foreløpig ser det ut som om "Norge"-klassen benytter seg av denne.
Bra funn angående fjelltroppene. I forrige versjon av NaW (og noe lenger tilbake enn det, skulle jeg mene) startet Norge faktisk med bergjegerteknologien, men gikk litt vel fort når jeg slo sammen min gamle history-fil med Paradox nye MtG/Ironclad history-fil til den nye NaW history-filen, så det ble uheldigvis utelatt. Men som du ser av fokusene så er det lagt opp til at Norge starter med den siden fokusene lager gratis templates som om man hadde teknologien, men ikke templates. Er skrevet ned på gjøremålslisten, og kommer med i neste oppdatering siden det er en enkel ting å fikse.