Hearts of Iron IV

Hearts of Iron IV

Norway at War, a focus and flavor mod
Riksen20 19 Jun, 2021 @ 2:36am
Politikk, valg og partier
Hei

Oppdaget denne fantastiske moden nettopp, og er veldig fornøyd med den. Det standard fokustreet er så kjedelig. Spesielt er jeg fornøyd med at Høyre kan komme til makten (sitter i kommunestyret i hjembyen min for nettopp H) Har et par forslag til hvordan den politiske siden av spillet kan forbedres ytterligere.

1.Valg
Når man spiller USA kan du velge mellom Demokratene og Republikanerne, det ønsker jeg meg i Norge også. I 1936-valget kan alternativene være Nygaardsvold og Lykke. Det gir en ekstra realistisk dimensjon,
Når et parti taper valget bør lederen for det tapende partiet byttes ut. Hvis AP taper 1936-valget, kan kandidaten for neste valg være for eksempel Einar Gerhardsen. Hvis Høyre taper valget kan Ole Bærøe være kandidaten til neste valg etc.
Samme gjelder naturligvis Venstre også.
Synes ikke det gir mening for NS og NKP, for lederne der skal være en slags "diktator". Valg skal uansett avvikles under et autoritært regime.

2. Partier og fokuser
Synes det er veldig spennende at du kan kaste Nygaardsvold-regjeringen utenom valg, men stusser litt over at det ikke går før 1938. Dette kan omgås lett riktig nok med noen kommandoer i konsollen øyeblikkelig, men den sperren bør bort etter min mening.
Veldig spennende med borgerkrig med Venstre, liker den detaljen.
Hvis valgene blir sånn som jeg beskrev ovenfor påvirker det fokustreet. Min ide er at fokusene som gir Høyre og Bondepartiet makten blir bypassa hvis en av de vinner 1936-valget.

Når det er sagt, denne moden er den beste jeg har spilt på. Tusen takk, det trengte jeg.

Bare ta kontakt hvis det er noe du lurer på :)
Last edited by Riksen20; 19 Jun, 2021 @ 3:07am
< >
Showing 1-2 of 2 comments
Khanor  [developer] 23 Jun, 2021 @ 3:51pm 
Hei, takk for de hyggelige ordene, og gratulerer med det politiske initiativet og en flott start på det politiske arbeidet.

I og med at demokratiske partier som holder på makten/kommer til makten både er den historiske situasjonen til Norge, men også de alternative historiske stiene som ligger nærmest opp mot historien, var det svært naturlig at først og framst den politisk demokratiske delen av fokustreet måtte ha mest valg og variasjon. Det norske Arbeiderparti, Høyre og Bondepartiet var den gang alle blant de fire største partiene (det er de også i dag, som en liten "fun fact"), så de måtte bare med, og om man har politisk preferanse for et av disse partiene den dag i dag, og spiller modden, så får man dobbelt opp med både historiske (og semi-historiske) valg, og politkk man liker.

Andre fordeler med Høyre er jo at det er en politisk sti som leder en til å være litt "forut" for historien (når man ser tilbake på den med vår kunnskap), og det blir litt som stien lagt til det britiske fokustreet av Paradox en stund etter dette valget kom til denne modden (har vært her siden Norway Focus Tree av Perhj, Bondepartiet er et senere tillegg fra meg), med Churchill i steden for Chamberlain kan man begynne krigsforberedelsene ekstra tidlig. Det samme her med Ivar Lykke eller Carl Joachim Hambro, med noe egenskaps-/trekkdifferanse mellom de to. Over til forslagene dine:

1. Dette er et godt forslag, og muligens er det noe som kan komme til å skje på et tidspunkt. Tror man kan ha valg som trigger, og slik kjøre en event. Uansett må jeg også se hva som er politisk realistisk/mulig på 10 måneder (starter i januar 1936, valg oktober 1936), men etter et raskt blikk på Wikipedia virker det som om en koalisjon mellom H og V ikke ville vært så utenkelig langt unna DNAP og Bondepartiet. Kanskje én event tidligere på året som gir H en liten boost og muligheten til å vinne valget mot en liten kostnad avhengig av det som skjer i den forberedende eventen?

2. Ja, 1938 er en litt simplistisk begrensning på noe så innfløkt å simulere som en poltisk åpning for et genuint mistillitsforslag, men idéen var en blanding av å garantere at det var mulig (1938 inntreffer alltid med mindre spillet kræsjer, Anschluss, militæropprustning i Europa, osv. ikke like garantert, men hadde vært dumt å ta fra spilleren muligheter fordi en annen spiller eller kunstig intelligens i spillet bestemte seg for å gjøre noe ahistorisk). Mulig en smartere løsning kan finnes senere, men for nå er 1938 et greit kompromiss, siden det stort sett alltid er mer realistisk med protester mot slakk miliærberedskap i 1938 kontra 1936 pga. nesten garantert opprustning i Tyskland og Sovjetunionen i spillet, samt at Norge er kommet litt mer ut av den økonomiske nedgangstiden. Bypass blir nok løsningen hvis man får Bondepartiet eller Høyre til makten før 1938, ja.

Angående borgerkrigen med Venstre er det litt tilfeldig at de leder monarkistene i starten (mest fordi de er default "neutrality"/non-aligned-partiet i begynnelsen) og man får jo også muligheten til å sette Høyre eller Bondepartiet som leder for monarkistkoalisjonen etterhvert, om enn bare for ekstra detaljer og pandering til folks politiske preferanser :winter2019neutralyul: Uansett så så jeg ingen grunn til å skifte fra Venstre, og la til Bondepartiet og Høyre av samme grunn, siden monarkiststier i fokustreet har vært populært og jeg ville ha det også i Norge-modden, nemlig at det virket mest logisk at en monarkistkoalisjon ville vært bygget opp av de mer konservative partiene.

Takk igjen, tar til meg forslagene dine (kanskje noe kommer etterhvert), og skal si fra hvis jeg lurer på noe mer spesifikt om én eller flere av idéene dine :steamthumbsup:
Riksen20 6 Jul, 2021 @ 11:17am 
Har regnet litt på mandatene, og hvordan man kan stable sammen et borgerlig flertall utifra den parlamentariske situasjonen etter valget i 1936, og har kommet til følgende forslag
150 stortingsrepresentanter
76 for å få flertall
H+B+V=77
Min ide er at det kommer et event som for eksempel heter «Dangers of social democracy», der de borgerlige partiene lager en avtale for valget. Det eventet kan komme for eksempel to måneder før valget i 1936, og alternativene kan være
«We need Ivar Lykke to defeat Nygaardsvold»
Neste event heter da «Nygaardsvold Vs. Lykke»
Eller
«Let Bondepartiet try to win the people»
Neste event heter da «Nygaardsvold Vs. Trædal

Man kan tenke at dette ikke er så realistisk, men Christopher Hornsrud ble felt i 1928 nettopp fordi de borgerlige partiene gikk bevisst sammen om det. H+V+B liker kanskje ikke hverandre, men de har en ting til felles. Nemlig at de ikke liker AP
Last edited by Riksen20; 8 Jul, 2021 @ 8:00am
< >
Showing 1-2 of 2 comments
Per page: 1530 50